Historia marki Volvo
Volvo Car Corporation to znany i ceniony szwedzki producent samochodów osobowych działający nieprzerwanie od 1927 roku. Siedziba firmy znajduje się w Göteborgu. Marka należy do chińskiego koncernu Geely. Obecnie Grupa Volvo posiada fabryki w 19 krajach i działa na ponad 180 rynkach na całym świecie.
Volvo jest synonimem bezpieczeństwa, solidności oraz dbałości o każdy szczegół wykończenia. Na przestrzeni wieloletniej działalności marki jakość, komfort i bezpieczeństwo podróży zawsze stanowiły wartości nadrzędne, którym bezkompromisowo wierny jest każdy projekt i każdy nowy model. Współcześnie jako wartość dodaną można wskazać szereg programów i rozwiązań, dzięki którym samochody Volvo są coraz łatwiej dostępne i oferowane na korzystnych warunkach finansowych.
Od łożysk kulkowych do historii motoryzacji
Historia samochodów, które od blisko wieku tworzą historię motoryzacji zaczęła się przypadkowo. Pracujący w szwedzkiej fabryce łożysk kulkowych SKF Assar Gabrielsson oraz Gustaf Larson spotkali się w jednej z goteborskich restauracji. Ich spotkanie, jak już wspomnieliśmy, było zupełnie przypadkowe, a temat rozmowy… No cóż, zaczęli rozmawiać o wspólnej pasji, jaką była motoryzacja. Był rok 1924. Trzy lata później z fabryki w Hisingen wyjechał pierwszy egzemplarz modelu o nazwie OV4. Ten moment uznany jest za oficjalną datę narodzin Volvo, która przypada na 14 kwietnia 1927 rok.
Sukces Volvo opiera się na trzech założeniach. Zostały one jasno sformułowane przez Gabrielssona i Larsona już na etapie projektowania pierwszego pojazdu, który:
– powinien mieć prostą konstrukcję,
– swój sukces rynkowy powinien opierać na wysokiej jakości, a nie na niskiej cenie,
– powinien powstać na bazie własnych, a nie zakupionych komponentów.
Volvo jest wierne powyższym założeniom do dnia dzisiejszego, dzięki czemu samochody marki cieszą się tak dużym uznaniem wśród kierowców na całym świecie. Wyróżnia je skandynawski styl, – eleganckie wzornictwo i niezawodność, jakiej inni producenci mogą Volvo jedynie pozazdrości.
Od Jakoba do globalnej ekspansji koncernu
Pierwszy model Volvo potocznie nazywany był Jakobem. Był to kabriolet wzorowany na amerykańskich samochodach z czterocylindrowym silnikiem o mocy 28 KM. W 1929 roku z linii produkcyjnej zjechał model PV651. Był to samochód innowacyjny. Jako pierwszy został wyposażony w sześciocylindrowy silnik chłodzony wodą. PV651 dodatkowo posiadał hydrauliczne hamulce i zsynchronizowaną skrzynię biegów. W tym czasie Volvo rozpoczęło również montaż ciężarówek i autobusów. Pojazdy te na pewien czas zdominowały produkcję, co doprowadziło do pewnego spowolnienia w sektorze samochodów osobowych. Dopiero podczas wojny Volvo rozpoczęło prace nad nowym samochodem osobowym. Był to model PV444, który stylistyką nawiązywał do samochodów amerykańskich, lep pod względem techniki i dopracowania odpowiadał bardziej wyśrubowanym wymogom europejskim. W 1953 roku PV444 był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji.
W okresie powojennym Volvo było liderem w produkcji pojazdów użytkowych. Marka na stałe zapisała się w historii motoryzacji jako producent pierwszej ciężarówki, autobusu i traktora z silnikiem Diesla. Równolegle do produkcji pojazdów użytkowych marka powoli budowała swoją pozycję producenta superluksusowych samochodów osobowych. Projektanci Volvo próbowali swoich sił także w produkcji samochodów sportowych.
W 1957 roku na ulicach pojawił się nowy model Volvo 120 Amazon. Charakteryzował się awangardową jak na tamte czasy sylwetką i niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy, ale to nie dlatego trwale zapisał się na kartach historii motoryzacji. W modelu Amazon projektanci po raz pierwszy zastosowali trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. To był pierwszy krok na drodze do budowania wizerunku pojazdów komfortowych, ale i bezpiecznych.
Globalna ekspansja koncernu rozpoczęła się w latach 60-tych XX wieku. Towarzyszyło temu otwarcie nowego zakładu produkcyjnego pod Goteborgiem, co znacząco zwiększyło roczną produkcję samochodów marki. Dwa lata później Volvo wypuściło na rynek model 144, który został uznany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Na to wyróżnienie model zasłużył m.in. dzięki:
– wyposażeniu w strefy kontrolowanego zgniotu,
– wyposażeniu w hamulce tarczowe we wszystkich kołach,
– wyposażeniu w pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie,
– wprowadzeniu urządzenia kontrolującego emisję spalin.
Volvo Technical Center
Początek lat 70-tych XX wieku to kolejny krok milowy w rozwoju marki i oferowanych przez nią pojazdów. W tamtym czasie powstało Volvo Technical Center. Ośrodek służył przeprowadzaniu eksperymentów i testowaniu nowych pojazdów. Testowano tam m.in.: system ABS, poduszki powietrzne oraz teleskopowe zderzaki.
Kolejny rozwój technologii bezpieczeństwa przypadł na lata 90-te XX wieku. Wówczas na drogach pojawiły się modele Volvo wyposażone w SIPS – system chroniący przed skutkami zderzeń bocznych oraz basy bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.