Poznaj zasady i akcesoria do bezpiecznego transportu rowerów
Teraz akcesoria rowerowe z rabatem 15% lub 30% w pakiecie
JAK PRZEWIEŹĆ ROWER SAMOCHODEM
Kiedy zbliża się sezon na wyjazdy urlopowe i sprzyjające mu wycieczki rowerowe musimy zastanowić się, jak przewieźć rowery samochodem ze sobą. Ważne jest bezpieczne przewiezienie rowerów do miejsca docelowego.
W zależności od liczby rowerów a także liczby podróżujących samochodem osób do rozpatrzenia mamy szeroki wachlarz możliwości transportowych naszych rowerów dopuszczonych przez polskie prawo:
- na dachu z wykorzystaniem rowerowego bagażnika dachowego,
- na haku – z wykorzystaniem rowerowego bagażnika montowanego na hak,
- w wewnętrznej przestrzeni bagażowej, najczęściej po złożeniu tylnych kanap,
- w przyczepce.
Wybór którejkolwiek z powyższych opcji warto rozpatrzyć również pod kątem:
- rodzaju posiadanych rowerów – mniejszych/większych, lżejszych/cięższych,
- rodzaju nadwozia samochodu – np. sedan, kombi vs SUV,
- czy też preferowanego stylu jazdy.
Zapraszamy do lektury naszego poradnika, w którym postaramy się przedstawić dostępne produkty oraz wady i zalety każdego z rozwiązań transportu roweru samochodem.
PRZEWOŻENIE ROWERÓW NA DACHU – DACHOWY BAGAŻNIK ROWEROWY
DACHOWY BAGAŻNIK ROWEROWY
Rowerowy bagażnik dachowy wybierany jest często przez osoby posiadające samochody w nadwoziu sedan czy kombi, jak np. Volvo S60 czy V60 ale nie jest to regułą. Na ulicach i drogach zauważamy również tego typu bagażniki w samochodach typu SUV. Z pewnością w pierwszym przypadku, kiedy samochody są niższe łatwiej o montaż rowerów na bagażnik.
Bagażnik ten składa się z dwóch elementów: bagażnika bazowego czyli belek (dla każdego roweru jednej) oraz uchwytu rowerowego i wymaga poprzeczek montowanych do relingów zintegrowanych z samochodem lub karoserii auta, najczęściej 2 sztuk. Pozwala na jednoczesne przewiezienie nawet 6 rowerów (wtedy potrzebujemy 6 uchwytów na rower).
- bagażnik może być zamontowany na stałe (uchwyty na rower się składa / demontuje się jedynie uchwyty rowerowe) zatem do montażu rowerów można przystąpić od razu,
- po włożeniu rowerów na dach montaż przebiega łatwo i dość sprawnie, rowery zamontowane na dachu nie ograniczają widoczności w oknach czy lusterkach samochodu,
- pozostaje nam wolna przestrzeń bagażowa wewnątrz i swobodny do niej dostęp,
- rowery są w mniejszym stopniu narażone na brud i kurz czy pryskające błoto, a także odpryskujące kamyki,
- poprzeczki mogą być wykorzystane do transportu innego ładunku lub sprzętu, np. kajaka czy nart w zimie lub montażu np. boxu dachowego lub obu rzeczy jednocześnie czyli np. roweru i boxu.
Wygodny transport Waszych rowerów
Bagażnik rowerowy na hak
Jaki bagażnik na rower na dach wybrać aby czuć się bezpiecznie?
Produkty do transportu rowerów czyli bagażniki rowerowe zgodnie z przepisami unijnymi powinny posiadać określone certyfikaty gwarantujące spełnienie wymaganych norm. W Unii certyfikat ten określany jest symbolem CE (oznaczenie/oznakowanie CE umieszczone na produkcie jest deklaracją producenta, że oznakowany produkt spełnia wymagania dyrektyw tzw. „Nowego Podejścia” Unii Europejskiej).
W celu dodatkowego zabezpieczenia produkty poddawane są różnym testom, których efektem jest dodatkowy certyfikat dla tego rodzaju produktów, tj. City Crash Test. Zapewnia on, że o ile montaż był prawidłowy to przy zderzeniu przy prędkości do 50 km/h bagażnik pozostanie na dachu samochodu.
Na co trzeba zwrócić uwagę – przepisy i inne normy oraz funkcjonalność
- poprawność montażu i zabezpieczenia przewożonych rowerów,
- załadunek rowerów wymaga wysiłku zwłaszcza na wyższe auta,
- nie dopuszcza się przewożenia w ten sposób rowerów elektrycznych (sprawdź: bagażnik Volvo na rower elektryczny),
- max. załadunek na dachu – przestrzegamy norm zalecanych przez producenta dotyczących udźwigu dachu samochodu, jak i samego bagażnika, przyjmuje się, że łączna waga nie powinna przekraczać 60 kg dla aut osobowych, do 70 dla aut terenowych i kombi
- zużycie paliwa – opory powietrza, na jakie napotka nasz rowerowy „załadunek” na dachu z pewnością wpłynie na zwiększenie zużycia paliwa podczas jazdy,
- ograniczenie prędkości jazdy z rowerami na dachu – polskie prawo nie określa precyzyjnie tego parametru, zatem należy kierować się zdrowym rozsądkiem i bezpieczeństwem swoim i innych podróżujących a także i chyba przede wszystkim zaleceniami z instrukcji zakupionego sprzętu. Przyjmuje się, ze optymalna prędkość z ładunkiem na dachu samochodu wynosi do 130 km/h, powyżej 100 km/h często dochodzi do kabiny większy hałas,
- pamiętajmy, że kilka rowerów na dachu zmienia aerodynamikę samochodu – rowery działają jak żagiel zatem mogą spowalniać rozpędzanie samochodu, wpływać na manewry pod wpływem podmuchów wiatru – auto jest wtedy jeszcze bardziej na nie podatne,
- nasz samochód z rowerami jest wyższy o ponad 1 metr – trzeba mieć na to wzgląd przy jeździe w tunelach, pod wiaduktami czy też po zadrzewionych drogach z nisko osadzonymi koronami i gałęziami drzew – rowery mogą się uszkodzić, porysować a w najgorszym wypadku zostać strącone z dachu.
TRANSPORT ROWERÓW W BAGAŻNIKU NA HAKU
BAGAŻNIK ROWEROWY NA HAK DO SAMOCHODU
Kolejnym z często wybieranych rozwiązań do transportu rowerów samochodem jest bagażnik montowany na hak. Opcja ta wymaga przede wszystkim wyposażenia auta w hak. Hak do Volvo można domontować w każdej chwili. Jest to element składany więc praktycznie niewidoczny. w momencie, kiedy chcemy zamontować bagażnik na hak wystarczy go odblokować i ustabilizować, co zaprezentuje na filmie Kasia Glinka. Pani Kasia wybrała do swojego Volvo XC40 właśnie bagażnik na hak. Dlaczego? Za chwilkę się dowiecie.
Katarzyna Glinka: „To bardzo proste, VOILA!”
Katarzyna Glinka:
"To bardzo proste, VOILA!"
Pani Kasia Glinka jest drobną, niewysoką osóbką zatem wkładanie roweru na dach samochodu typu SUV zupełnie odpada. Dzięki temu rozwiązaniu :
- nie męczymy się i nie prosimy o pomoc w przypadku montażu rowerów na bagażnik,
- nie musimy uważać na wiadukty czy nisko opadające gałęzie drzew lub wjazd na parking podziemny,
- nie mamy bagażnika na stałe – łatwy w demontażu można zdjąć i zostawić w garażu lub nawet zabrać do bagażnika wewnętrznego (jeśli mógłby nam się przydać) a hak w Volvo chowamy za pomocą jednego kliknięcia,
- samochód się spokojnie prowadzi gdyż rowery nie wpływają na aerodynamikę auta, nie podlegają wpływom wiatru i nie zmieniają charakteru jazdy samochodu.
- ------------------------------------------------------------------
Dzięki bagażnikowi rowerowemu na hak możemy przetransportować do 3 rowerów jednocześnie i bez problemu dostać się do bagażnika wewnętrznego w razie potrzeby.
Na co uważać przy wyborze bagażnika rowerowego na hak?
Polskie prawo dopuszcza tak formę transportu roweru jednak wymaga spełnienia warunków zapewniających bezpieczeństwo, w tym wypadu widoczność oświetlenia i tablicy z numerami rejestracyjnymi samochodu. Często tańsze rozwiązania, niekompatybilne z samochodem narażają nas na otrzymanie mandatu.
Do swojego Volvo dobierzesz pełen zestaw kompatybilnych, oryginalnych i spasowanych elementów, które pozwolą Ci na bezpieczny i zgodny z przepisami transport Twoich jednośladów.
Bagażnik rowerowy na hak do Volvo wymaga podstawy czyli haka.
Składany hak holowniczy – łatwy w obsłudze dzięki elektrycznemu sterowaniu za pomocą przycisku w bocznej części bagażnika wewnętrznego samochodu. Wciśniecie przycisku zwalnia blokadę, hak się wysuwa a następnie ręcznie stabilizujemy hak i blokujemy w pozycji do użycia. Na przycisku znajduję się lampka kontrolna, której światło potwierdza właściwą, zablokowaną pozycję haka. Jeśli hak zostanie odblokowany w zespole wskaźników samochodu pojawia się komunikat ostrzegawczy.
Hak holowniczy jest wyposażony w system „Fix4Bike”. Umożliwia montaż akcesoriów, które zostaną specjalnie przygotowane z myślą o systemie „Fix4Bike” czyli elementów platformy do przewozu rowerów.
Hak holowniczy jest dostarczany wraz ze świadectwem homologacji i jest gotowy do zamontowania.
OFERTA BAGAŻNIKÓW ROWEROWYCH NA HAK VOLVO
Bagażniki rowerowe na hak
Bagażniki rowerowe Volvo na hak z systemem Fix4Bike są idealnie dopasowane do haka a także łatwe w montażu. Precyzyjna blokada lub jej zwolnienie odbywa się przy użyciu zacisku do haka holowniczego – można go również łatwo otworzyć przy użyciu ergonomicznego uchwytu co zaprezentuje nam Katarzyna Glinka w video.
Bagażnik rowerowy ma funkcję przechylania, co pozwala w łatwy sposób sięgnąć cokolwiek z wewnętrznego bagażnika samochodu. Wykorzystamy w tym celu stopy a wolne ręce będą mogły przytrzymać odchylające się rowery. I tu ponownie skorzystamy z instruktażu Kasi Glinki.
BAGAŻNIKI VOLVO ZAWIERAJĄ LISTWY OŚWIETLENIOWE I MIEJSCE NA TABLICE REJESTRACYJNĄ (MOŻNA ZAWNIOSKOWAĆ O WYDANIE DODATKOWEJ, TRZECIEJ TABLICY W WYDZIALE KOMUNIKACJI)
Bagażnik rowerowy na hak dedykowany do transportu rowerów elektrycznych, dzięki dużemu odstępowi pomiędzy uchwytami na koła pozwala na osadzenie nawet dwóch rowerów elektrycznych. Uchwyty na koła mają rónież zwiększoną długość, co umożliwia przewożenie rowerów o rozstawie osi do 1300 mm.
Składany bagażnik na hak, 2 rowery FIX4BIKE
cena regularna od 4 490 zł/ teraz -15%
Sprawdź
Bagażnik rowerowy na hak holowniczy, 3-4 rowery
cena regularna od 4 490 zł/ teraz -15% (Fix4Bike, również elektryczne)
Sprawdź
Bagażnik rowerowy na hak holowniczy, 3-4 rowery
cena regularna 4 590 zł/ teraz -15% (bez F4B)
Sprawdź
ATESTY I CERTYFIKATY VOLVO
BAGAŻNIKI ROWEROWE VOLVO POSIADAJĄ WSZYSTKIE WAŻNE I WYMAGANE TESTY I CERTYFIKATY: EEC, TÜV, CITY CRASH, EUROBE I INNE.
JAK PRZEWIEŹĆ ROWER BEZ BAGAŻNIKA
TRANSPORT ROWERU W PRZYCZEPCE ZA SAMOCHODEM
Rower można oczywiście przewieźć w przyczepce. W takim wypadku niezbędny na wyposażeniu samochodu jest również hak holowniczy. Najczęściej przyczepki stosuje się do przewiezienia znacznej ilości rowerów, np. ok. 20 szt. i wykorzystuje się specjalistyczne jej warianty.
Należy jednak pamiętać, że prawo w Polsce wymaga aby każda przyczepka była zarejestrowana (wniosek z dowodem zakupu składamy w wydziale komunikacji) i ubezpieczona. Konieczna jest również trzecia tablica wydawana raczej w pakiecie przy rejestracji.
W tym wypadku również obowiązuje nas dbałość o sprawne oświetlenie przyczepy.
Jazda samochodem z przyczepą jest w Polsce obwarowana ograniczeniami prędkości – korzystając z przyczepki, warto pamiętać o dopuszczalnej maksymalnej prędkości:
- 50 km/h w terenie zabudowanym,
- 70 km/h poza terenem zabudowanym,
- 80 km/h na drogach ekspresowych i autostradach.
PRZEWÓZ ROWERÓW WEWNĄTRZ SAMOCHODU
Najszybciej i najłatwiej, ale przy pewnych ograniczeniach, przewieziemy rowery w naszym samochodzie w przestrzeni bagażowej po złożeniu tylnych kanap.
W tym wypadku tym samym samochodem mogą podróżować maksymalnie dwie osoby a sprzęt musi być raczej mniejszych rozmiarów i lekki, jeśli oczywiście nie chcemy demontować go w najdrobniejszych detalach.
Koszty czy inwestycja w taki rodzaj transportu będą stosunkowo niewielkie jednak warto pomyśleć o zabezpieczeniu go przy pomocy:
- specjalnych pokrowców – pozwalających głównie na zabezpieczenie sprzętu/ramy przed obiciami i zarysowaniami;
- taśm czy pasów zabezpieczających – ważne, aby podczas hamowania rowery nie miały szansy przesuwać się, a tym bardziej przelecieć do przodu;
- stojaków rowerowych – można transportować rowery w pozycji stojącej, najczęściej po demontażu przednich kół, w niektórych samochodach pomieścimy wtedy nawet 4 rowery.