Volvo Drive-E – co to jest?
Marka Volvo jest powszechnie znana z wysokiej świadomości ekologicznej i odpowiedzialnego stosunku do kształtowania rynku motoryzacyjnego w kolejnych dekadach. W celu minimalizacji śladu węglowego generowanego przez pojazdy Volvo marka sukcesywnie rozwija ofertę zelektryfikowanych jednostek napędowych.
Świetnym tego przykładem jest zespół rozwiązań znanych jako Drive-E trzeciej generacji. Zwiastunem nadchodzących zmian są nowe wersje silników wysokoprężnych sprzężone z systemem tzw. miękkiej hybrydy. Po raz pierwszy Volvo zastosowało je w modelach XC90 i XC60.
Czym jest Volvo Drive-E? Jak wpływa na komfort i eksploatację pojazdu?
Volvo Drive-E: Rewolucja, która dzieje się na naszych oczach
Wraz z końcem 2019 roku z oferty Volvo całkowicie zniknęły wersje pojazdów o oznaczeniach D4 AWD oraz D5 AWD wykorzystujące samodzielne silniki Diesla. Ich miejsce zajęły zelektryfikowane odmiany B4 AWD i B5 AWD. To one zapoczątkowały technologię Drive-E trzeciej generacji i tym samym stanowią nowy rozdział w historii rozwoju szwedzkiej marki. Wynika to nie tylko z wykorzystania technologii Mild Hybrid, ale przede wszystkim ze względu na zmiany konstrukcyjne, jakim trzeba było poddać dwulitrowe, czterocylindrowe silniki wysokoprężne.
Wprowadzone zmiany są zmianami dalekiego zasięgu. Inżynierowie Volvo wprowadzili modyfikacje w aż 80% dotychczasowych komponentów napędu. To doprowadziło do sytuacji, w której możemy mówić o praktycznie nowej jednostce napędowej powstającej na bazie dotychczasowego konstruktu. Co zostało zmienione?
Pierwsza bazowa zmiana to zastosowanie sztywniejszego bloku silnika. Druga znacząca modyfikacja to dodatkowe chłodzenie cieczą. Ważnym elementem wprowadzenia technologii Drive-E było również dostosowanie napędu do współpracy z nowym układem wspomagającym o mocy 14 KM. Wszystkie te działania znalazły odzwierciedlenie w nowym oznaczeniu. Stosowaną dotychczas literę „D” zamieniono na „B”. Zmiana ta ma istotne znaczenie, gdyż nawiązuje do możliwości odzyskania energii z hamowania, z języka angielskiego brake recovery.
KERs i ISG: Jednostki napędowe Volvo Drive-E w praktyce
Żeby w pełni zrozumieć innowacyjność nowych jednostek napędowych Volvo warto poświęcić chwilę na rozwinięcie skrótów przytoczonych powyżej. KERs i ISG to systemy i moduły odpowiadające za odzyskiwanie energii z hamowania i jej ponowne wykorzystanie podczas poszczególnych etapów pracy silnika (ruszanie, przyspieszanie). KERs (Kinetic Energy Recovery System) zamienia energię kinetyczną w energię elektryczną, która jest następnie magazynowana w litowo-jonowym akumulatorze. Akumulator znajduje się w bagażniku pojazdu i jest podłączony do instalacji elektrycznej. Moduł ISG (Integrated Starter Generator) wykorzystuje zgormadzoną energię do wsparcia silnika spalinowego podczas ruszania czy przyspieszania. W sytuacji, w której zachodzi taka potrzeba energia elektryczna zapewnia dodatkowe wsparcie w wysokości nawet 14 KM i 40 Nm momentu obrotowego.
Jak to wpływa na jazdę i zachowanie kierowcy? Opisany powyżej proces jest w pełni zautomatyzowany, a co za tym idzie odbywa się niezauważalnie dla kierowcy. To, co kierowca może zaobserwować po wdrożeniu technologii E-Drive to:
– lepsze osiągi,
– niższe średnie spalanie oleju napędowego,
– niższa emisja szkodliwych substancji.
Dodatkowo, w samochodach wyposażonych w silniki Drive-E trzeciej generacji zastosowano elektrycznie sterowaną automatyczną skrzynię biegów. To rozwiązanie przekłada się na płynność jazdy oraz szybszą zamianę przełożenia.
Dokąd zmierza technologia Drive-E?
Jak już wspomnieliśmy Volvo jest marką znaną z wysokiej świadomości ekologicznej oraz podejmowania działań, które mają faktyczny wpływ na ograniczenie emisji substancji szkodliwych podczas użytkowania pojazdów mechanicznych. W związku z tym należy się spodziewać, iż nowe zelektryfikowane silniki Drive-E w przyszłości zastąpią silniki benzynowe Volvo, które na chwilę obecną są dostępne jako hybrydy typu plug-in oraz wersje w pełni spalinowe. Marka konsekwentnie dąży do całkowitej hybrydyzacji swojej gamy jednostek napędowych. Nie należy się przy tym obawiać obniżenia parametrów pojazdów czy gorszych wrażeń z jazdy. Jak pokazało wdrożenie technologii Drive-E w samochodach z silnikami Diesla działania inżynierów Volvo przekładają się na poprawę osiągów i bardziej ekonomiczną eksploatację pojazdu.